Artykuł Macieja Chmiela z warszawskiej Wyborczej(nr 234 z 6.10.93):
Jeżeli traficie na występ zespołu, którego członkowie mają ciała pokryte farbami, jeśli muzyce towarzyszy pokaz slajdów i filmów wideo, a dźwięki docierające do waszych uszu znajdują się na granicy słyszalności i genialności, to z pewnością jest to koncert grupy Instant Art.
"To nie jest koncert, to pokaz" - zaprotestowałby z pewnością Jerzy Caryk, założyciel i lider zespołu, absolwent Wydziału Grafiki warszawskiej ASP. Istotnie, w czasie występów Instant Art, awangardowej formacji rockowej, sztuki wizualne i muzyka nakładają się i uzupełniają. Slajdy rzutowane są na siatki ustawione w ten sposób, by stworzyć wrażenie trójwymiarowości, a współpracująca z Instant Art grupa Aktywna Telewizja emituje enigmatyczne ejakulacje wizyjne.
Zespół Instant Art zawiązał się jako duet w 1986 roku. Jerzy Caryk i inżynier Krzysztof Żukowski byli już wcześniej (choć nie równocześnie) członkami grupy Radio Warszawa. Ta legendarna formacja uważana jest za polski odpowiednik The Residents.
Caryk i inżynier Żukowski na początek postanowili budować swoją tożsamość przez nawiązanie do twórczości grupy This Heat. Ten okres dokumentuje kaseta "Dialogi i Pieśni Masowe". Drugą edycję "Dialogów..." tworzy już trio. Nowym członkiem grupy zostaje elektronik Ryszard Rogocki. W tym składzie Instant Art wyjeżdża w czerwcu 1991 roku na stypendium do Holandii, czego efektem jest studyjna kaseta "The Wormy Love", wideoklip do piosenki "Half Live, Half Love" oraz dwa 20-minutowe filmy wideo emitowane symultanicznie jako część instalacji prezentowanej w Wiedniu we wrześniu 1991 roku.
Sukcesy twórcze nie przekonały jednak melancholijnie nastawionego do rzeczywistości inżyniera Krzysztofa Żukowskiego, który postanowił odejść z zespołu. Ten bolesny cios nie załamał pozostałych członków grupy. Znów jako duo tworzą muzykę do filmu "Pustynia" Marii Poszwińskiej, a Jerzy Caryk jako U-reC wydaje dwie solowe kasety. Druga z tych kaset "Opus Numero Uno" zawiera syntezatorowy pastisz rozmaitych gatunków i stylów muzycznych.
Put It On, Darling wydany przez Obuh Records w 1994 roku to pierwszy, dotąd niepublikowany materiał (1986) warszawskiej grupy powstałej na gruzach legendarnego RADIO WARSZAWA. Niezwykły ciąg kalejdoskopowych utworków - groteska, ironia, duch niezapomnianych The RESIDENTS. Prawdziwie ekscentryczny zacier znad Wisły!
Jeżeli traficie na występ zespołu, którego członkowie mają ciała pokryte farbami, jeśli muzyce towarzyszy pokaz slajdów i filmów wideo, a dźwięki docierające do waszych uszu znajdują się na granicy słyszalności i genialności, to z pewnością jest to koncert grupy Instant Art.
"To nie jest koncert, to pokaz" - zaprotestowałby z pewnością Jerzy Caryk, założyciel i lider zespołu, absolwent Wydziału Grafiki warszawskiej ASP. Istotnie, w czasie występów Instant Art, awangardowej formacji rockowej, sztuki wizualne i muzyka nakładają się i uzupełniają. Slajdy rzutowane są na siatki ustawione w ten sposób, by stworzyć wrażenie trójwymiarowości, a współpracująca z Instant Art grupa Aktywna Telewizja emituje enigmatyczne ejakulacje wizyjne.
Zespół Instant Art zawiązał się jako duet w 1986 roku. Jerzy Caryk i inżynier Krzysztof Żukowski byli już wcześniej (choć nie równocześnie) członkami grupy Radio Warszawa. Ta legendarna formacja uważana jest za polski odpowiednik The Residents.
Caryk i inżynier Żukowski na początek postanowili budować swoją tożsamość przez nawiązanie do twórczości grupy This Heat. Ten okres dokumentuje kaseta "Dialogi i Pieśni Masowe". Drugą edycję "Dialogów..." tworzy już trio. Nowym członkiem grupy zostaje elektronik Ryszard Rogocki. W tym składzie Instant Art wyjeżdża w czerwcu 1991 roku na stypendium do Holandii, czego efektem jest studyjna kaseta "The Wormy Love", wideoklip do piosenki "Half Live, Half Love" oraz dwa 20-minutowe filmy wideo emitowane symultanicznie jako część instalacji prezentowanej w Wiedniu we wrześniu 1991 roku.
Sukcesy twórcze nie przekonały jednak melancholijnie nastawionego do rzeczywistości inżyniera Krzysztofa Żukowskiego, który postanowił odejść z zespołu. Ten bolesny cios nie załamał pozostałych członków grupy. Znów jako duo tworzą muzykę do filmu "Pustynia" Marii Poszwińskiej, a Jerzy Caryk jako U-reC wydaje dwie solowe kasety. Druga z tych kaset "Opus Numero Uno" zawiera syntezatorowy pastisz rozmaitych gatunków i stylów muzycznych.
Put It On, Darling wydany przez Obuh Records w 1994 roku to pierwszy, dotąd niepublikowany materiał (1986) warszawskiej grupy powstałej na gruzach legendarnego RADIO WARSZAWA. Niezwykły ciąg kalejdoskopowych utworków - groteska, ironia, duch niezapomnianych The RESIDENTS. Prawdziwie ekscentryczny zacier znad Wisły!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz